onsdag 15 maj 2013

Strimlad älgkött med ugnsgratinerade grönsaker och skysås med smak av paprika och rosepeppar (Lchf)

 Vad gör man inte när barnen är sjuka?
Jo man ställer sig och gör älgkött så här på en tis.
Levi har feber och hade inte ätit mer än välling och youghurt på2dagar och eftersom älgkött är favoritmaten och det typ alltid går ner så va det ju bara fixa till en så han förhoppningsvis skulle äta.
Och jajjemensan han vräkte i sig älgkött, fick potatis och sås till men det petatde han inte ens på.
Men älgkött kan man räkna med han äter.

Sen va ju stora frågan vad vi skulle ha till och jag måste säga jag är lite stolt över sambon och älsta sonen.
Jag är ju ingen förälder som vill tvinga barnen äta ena eller andra bara för att jag äter annat än potatis, pasta, ris med mera utan vill dom ska lära sig känna efter och göra bra val själv.
Så sen ett tag tillbaka så har jag ju serverat wook till ex, pratat lite om vad gluten i ex pasta gör med kroppen, och dom har ju sett hur jag mår när jag inte ätit det, plus jag har ju sagt flera g vad skönt det är att jag knappt har ont i magen längre
(hade ont i magen flera g varje dag innan Lchf)
Har frågat många g när jag serverat annat än pasta, pot, ris, spaghetti till om dom känner nån skillnad i kroppen.
Och kors i taket när dom börjat välja grönsaker till istället
Och kommentaren
-gud vad skönt det är att inte vara uppsväld längre,
-Jag blir skönare mätt
-Jag är piggare och har mer ork

Så jag blev riktigt förvånad när jag frågade vad dom ville ha till älgköttet,Lyxmiddan mitt i veckan och dom säger wok grönsaker istället för nån potatisvariant
Så självklart blev det grönsaker istället men lyxade till dom med en ugnsgratinering
Och det va hur gott som helst till

Jag hade ju tänkt gjort vanlig skysås som man normalt har till, men när jag insåg jag glömt köpa soja så fick det bli att sätta igång kugghjulen och snabbt komma på nåt annat

Gjorde liten annan variant idag med recepten för att det inte skulle bli så mycket text och rörigt, tyvärr vart de ju olika stora för att en del hade mer text men hoppas ni ser ändå.
Ska gå att trycka på bilden så kommer det upp som större bild, men kommentera m det inte funkar så lägger jag ut texten under :-)

Ha en fantastisk dag/ kram

Vill du ha mejerifritt så ta istället kokosmjölken, här hemma har dom lite svårt för den så fick bli grädde


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar