onsdag 29 maj 2013

Räkomelett med mejerifri romröra (Lchf)


Visst är det underbart med sån här lätt mat i sommarvärmen, slippa stå länge och laga mat och alla kan ha i det man vill.
Jag och äldsta sonen tog såklart räkor.
Och sambon som inte gillar fisk och skaldjur fick denna goda omelett med kyckling.

Lillkillen gjorde jag ris, kyckling och gäddsås till, men han skulle bara ha såsen, haha 
Tur den bestod av grädde typ så han får i sig lite fett, min kräsna lille kille.


Gör så här
1 omelett i taget (jag gör i liten stekpanna då blir dom lite fluffigare,)

blanda ihop
1ägg
1msk vatten (ev grädde om du inte kör mejerifritt)
lite salt och vitpeppar
stek i smör så den blir fast och får färg på underidan
och ovansidan inte är rinnig


Romröra mejerifri
ca 1dl majonäs färdig el köpt
ca 1näve röd lök (resten hade jag till gubbens röra och sonen som vill ha i creme freich och utan rom)
rom och dill efter behag
Jag älskar dill så har mycket i
ev lte salt/vitpeppar


Lägg omeletten på tallrik
Lägg på såsen över ena halvan
lägg på ex isbergssallad, hackad gurka
tomat
toppa med en stor hög räkor
vik över andra delen på omeletten


2 kommentarer:

  1. Mmm...smaskens! :) Vad sugen jag blev på omelett nu! :)
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
  2. Det låter jättegott! Rödlök, rom och dill är gott tillsammans med räkor och omelett.

    SvaraRadera