måndag 13 maj 2013

Hallon och blåbärssylt (Lchf)

Saknar du sylt?
Hur lätt som helst att slänga ihop en hemmagjord sylt som du kan ha till ex filen, plättarna, desserten,kanske på smörgåsen som marmelad med en ostskiva på, mellan tårtan eller vad du kan tänkas komma på.

En del säger ju bär absolut inte är Lchf, men jo det kan man faktiskt äta men självklart kan man ju tänka på

-Triggar det mig att vilja andra sötsaker
-Hindrar det mig i vikten
-Hur ofta äter jag bär
-Det är ju faktiskt nyttigt
-Mer bär så kanske jag kan minska på andra kh
-Är jag strikt och nollar kh
-Hur mycket kh tillåter jag mig
-Bättre med bär än nalla barnens godis/cips
-Man måste ju få njuta lite
-Friskt och gott
-Antioxidanter och vitaminer

Jag hade ca 2dl bär och tog ca 1/2tsk vaniljsocker (inte Lchf) men vaniljpulvret va slut, stevia/sukrin  har jag aldrig provat så kan inte säga om det är gott eller inte

Gör så här
Häll så mycket bär du vill ha i en kastrull
Häll på ev sötning efter behag ex vaniljpulver, stevia, gnutta honung, sukrin eller kör utan sötning
(bara lite så det inte tar över bärsmaken)
Häll på nån msk vatten och koka upp
Sänk nått hack och rör runt
Vill du ha bären helt mosade så pressa dom med baksidan av en sked på grytkanten
Annars fortsätt rör runt några minuter tills det smält samman sådär syltaktigt och blivit varmt
Häll i nåt lämpligt kärl eller direkt på det du ska äta det till

Vet inte hur länge det står sig i kylskåp men det lär du se på utseendet och känna på smaken, men bättre göra oftare istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar