tisdag 28 maj 2013

Fetaostbiffar (hamburgare) med mejerifri hamburgerdressing (Lchf-Mejerifritt)



Igår va jag så sugen på hamburgare så slängde ihop en tallrik var till mig och sambon.
(barnen hade annat till till hamburgarna)
Hur goda hamburgare som helst. nästan så jag känner smaken i munnen än idag.

Och såsen är mejerifri, och den va riktigt god men
bostongurkan är ju såklart kanske inte det bästa som Lchf pg av socker i, men det är så lite i så för mig är det ok ändå, men det bestämmer du själv om du tycker det är ok eller inte att äta annars så kan du ju skippa bostongurkan och göra annan sås till :-)
Och jämföra helt med en på en kedja går ju såklart inte med tanke på den även är mejerifri.

Ett tips till dig som inte kör mejerifritt så gör med creme freich istället.

Hamburgarna
ca 500g köttfärs
ca 1 stor msk ajvar relish (jag hade den starka)
ca 1-2tsk paprikapulver
ca 1tsk sambal oelek
lite salt, vitpeppar, chilipulver/
Blanda runt väl med ex baksidan av en gaffel
Smula ner 1pkt feta ost och blanda runt
Rulla till lite i handen och lägg dom på en plåt och tryck ut
ca40min 180g i mitten av ugnen

Hamburgerdressing 
Vispa elvisp i mindre bunke
1 ägg + 1-2 vitlöksklyftor beroende på storlek
vispa tills den blir lite fastare/fluffigare
Häll sen i 1dl rapsolja i en stråle/lite i taget under tiden du kör elvispen

Nu har du gjort en aioli :-) så nu kan du eg krydda smaksätta med vad du vill,
Vill du testa min hamburgerdressing så

Lägg i ca 2msk bostongurka (el mixad saltgurka) (skippa den om du är känslig för sockret kh i den)
ca 2-3 tsk ajvar relish
lite salt, vitpeppar
cayennepeppar, chilipulver el chilikrydda och ev lite paprikapulver efter behag
mixa runt en snabbis med vipen så det blandas väl
smaka av så du är nöjd

1 kommentar:

  1. Mmm...så smarrigt! Och dressingen ser ju precis som en "riktig" hamburgaredressing! Sparar receptet! :)
    Ha en fin kväll!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera