måndag 13 maj 2013

Keso och kokosplättar (Lchf)

 Barnen sover och gubben kollar bilsport, själv tycker jag det är väldigt ointressant så passar på att få in lördagens middag.
Gott och funkar till hela familjen
Blir ca 7-8st
Rekomenderar att steka i teflonpanna, där fastnar dom inte lika lätt som dom gör i plättjärnet och man har större utrymme att se till dom inte fastnar och kunna vända dom

Sylten jag hade till hittar ni här ---> Sylt

Gör så här
Mixa 1dl kokos

Mixa alla ingredienser plus kokosen med en stavmixer
2ägg
1liten burk keso
1msk fiberhusk
3msk grädde
Mixade kokosen
lite salt och peppar

Smält rikligt med smör i en stekpanna
Klicka ut ca 4 klickar åt gången och platta till lite
(inte för stora då går dom sönder lättare)
Ta under tiden stekspaden under plätten ibland så det inte fastnar
Se till det är smör under då fastnar det inte lika lätt
Låt dom fräsa på några min tills du märker dom sitter ihop och fått färg
Vänd dom och stek några min på andra sidan


4 kommentarer:

  1. Låter jättegott! Har också gjort några gånger sådan plättar! Man ska verkligen vara försiktig med att vända de, fastnar lätt! :)
    Ha en fin dag!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja dom är riktigt ömtåliga så gäller ha tålamod och tungan rätt i munne, haha :-)
      Ha en bra kväll

      Radera
  2. Jag ÄLSKAR kesoplättar. Jag håller mig mätt och dessutom håller det mitt sockersug i shack. Kryddar med kardemumma och kanel. Vill jag inte ha grädde så smälter jag ibland en klick normalsaltat smör över. Också riktigt gott.

    Tack för en bra blogg.

    Häls

    Fia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mums va gott det låt med smör som smält på :-)
      Måste jag testa nån g :-)
      Ha en bra kväll :-)
      Veronica

      Radera