fredag 17 maj 2013

Falsk beaneissås med stekt fläskytterfile och brysselkål (Lchf)




Har ni också så hemma att när ni varje månad när det konstigt nog börjar eka i kyl och frys och fantasin brister och man tycker man inte har nåt hemma att laga nåt gott på.
Men det är då hjärncellerna får arbeta lite extra och man ofta kommer på maträtter man inte gör så ofta och man egentligen har en hel del man kan knåpa ihop nåt med.
Tog iallafall ut fläskytterfilen igår som legat i frysen i hela månaden och utan massa konstigheter så blev den skärd och delad och stekt och kryddad med paprika, 
(Paprika är min nuvarande favoritkrydda och funkar till allt)

Oftast ska man ju annars kruxa till det och det ska vara grytor, stekar med mera men det är ju faktiskt gott och simpelt att bara steka köttet.


Hade Erik Lallerstedts beaneiseså hemma men va så lite så den fick killarna ta och så slängde jag ihop en snabb och falsk beaneissås till mig
Grunden är ju eg hollandeissås fast jag kryddade den som en bea.


Gör så här ca 1-2port
Ett annat bra alternativ till smör är Ghee som är klarnat smör som proteinerna skummats bort och bebriats från bottensatser
(jag använder fortfarande smör i mat)

100g smör/el ghee
2äggulor
1.5 msk vatten
citron
dragon
persilja
ev timjan
salt vitpeppar
lite cayenne

Smält smör och ställ undan
Koka upp vatten i en kastrull
 Kläck i äggulorna plus vatten i den mindre grytan som på bild
Vispa upp sakta tills den blir tjockare
ta av blandningen
Häll försiktigt i smöret i en tunn stråle i äggblandningen
Smaka sen av med kryddorna och citronen efter behag





Och som vanligt är min lilla linslus som en igel på maten när jag ska fota den, haha


1 kommentar:

  1. Mmm...så gott! :) Jag älskar bea-smaken! :)
    Ha en toppen dag!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera