lördag 19 januari 2013

Kokt älgfärslimpa i gjutgärnsgryta med ugnsstekta grönsaker


Lördag kväll och snart är det lite filmmys eller monopol med fam.
Men först in med denna goda älgsteken på bloggen, öö,, nej nej hur va det nu.
Jo killarna hade önskat sig älgstek idag, mums tänkte jag har inte ätit kött på snart 2veckor, jo här ska lyxas till det lite på en lördag för nu har jag ju köpt hem massa nyttiga grönsaker och massa annat för till veckan blir det lite striktare Lchf, men men lite mer om det en annan dag :-)
Iallafall tog fram (älgfärsen) fixade till allt så det kom i gjutjärnspannan för att dofta ljuvligt några timmar.
Efter ett tag började jag grunna lite varför köttet började se lite kornigare ut än vanligt, men men slog bort tanken och fortsatte ösa och vända.
Väl vid servering när jag ropar in killarna säger Anders (sambon) å gjorde du köttfärslimpa istället :-)
Då slog det mig gick och kollade lilla påsen köttet låg i och mycket riktigt så va det ju kalvfärs och inte älgstek (kärnknöl)
Blev ett gott skratt i köket :-)
Så kan det gå när man slarvar med att kolla vilket kött man tar fram, haha
Men kan lova det va supergott och mört , :-)
Men va ju tvungen att lyfta över det försiktigt och skära skivor försiktigt för det föll nästan isär!

(kanske inget för den superstrikta om man är känslig med att man inte vill ha buljong och font, fast finns ju ekologiska alternativ)
(tillbehören går det ju med diskutera om man kanske vill byta ut några eller tillsätta andra grönsaker)
Går ju byta till broccoli,blomkålsmos 

Vill du prova på min variant av kalvfärslimpa så
Gör så här
Lägg en inte allt för stor bit i en gjutgärnsgryta
Skär lök och morötter och vitlök i några delar och lägg i
Täck nästan med vatten men låt en del av köttet sticka upp över ytan
Sätt på plattan på högsta
Lägg i 2-3 lagerblad, ca3-4msk viltfond, 1köttbuljong
Krydda även med lite pepparkorn eller hela korn om man har hemma,

Jag la även i lite rosepepparkorn eftersom jag inte hade enbär hemma (men det kan du ju byta om du vill)

Sänk plattan till 3an när det börjar koka (jag har upp till 9)

Gå inte hemmifrån för att det ska va på några timmar utan nu ska du ösa vatten på från skyn den ligger i lite då och då för den ska inte bli torr. ca var 10-20min

Vänd den även lite då och då försiktigt
stick försiktigt en grillpinne i mitten och känn om den går sticka igenom så den lossnar lätt

Låt den  puttra ca 2-3 timmar under ösning

Lägg den försiktigt på ex en skärbräda och lägg över aluminiumfolie en stund medans du fixar resterande du behöver fixa

Skär den i skivor försiktigt

(Gör skysås av skyn så släng det inte)
Sila skyn använd bara nån dl, häll i grädde och blanda runt, smaka av med soja salt och svartpeppar

Vill du göra skyn mejerifri
Den hittar du här

Ex på tillbehör jag hade finns på bild under men potatis åt sönerna

Gör så här
Skär ex morötter till stavar, lök i klyftor, lägg det plus annat du vill ha
jag la även på brysselkål och färska champinjoner på plåten ringlade över smör och rapsolja och kryddade med lite örtsalt och vitpeppar och in i ugnen på 220g tills det börjar få färg





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar