torsdag 24 januari 2013

Äggröra med kyckling och beaneissås (Lchf)

Äntligen är barnen i säng.
Minsta killen är sjövild så inte hunnit sätta mig vid datorn och få in dagens mat! Supergott och lättfixat,
Vi åt äggröra hela familjen idag fast barnen fick korv till,
En av Levis favoriträtter, annars är han väldigt kräsen i mat, så korv och äggröra serveras ofta till han

För dig som inte vet hur man gör äggröra så kan jag säga det är lätt som en plätt
En del gör säkert på andra sätt, men jag tycker detta sätt är godast och ta av precis när det börjar bli fastare, gärna så det är lite av gulan som blir lite lätt löst.

Gör så här
Sätt på stekpannan och smält smör där i
När smöret smält kläck i så många ägg du vill ha
Krydda med ex salt, vitpeppar, paprikapulver, dill eller annan valfri krydda
Rör runt direkt, och vänd runt tills den blir så fast/lös som du vill ha den

Jag skärde upp kycklingfile i mindre bitar och kryddade med paprika och lite cayennekrydda

Annars är det gott med ex nån god korv el, bacon till
Det gröna är bladspenat. och så hade jag även alfalfagroddar
Men är ju gott med vanlig sallad, babyspenat,

Glöm inte fettet
Jag gjorde beaneisesås av hollandeisåsen Hollandeisås fast skippade dillen som finns i receptet plus tog mindre flytande citron och kryddade med dragonkrydda istället.
Några klickar smör, eller vanlig majonäs, eller aioli super till
Erik lallerstedts beaneisås är ok som Lchf om man inte vill göra egen



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar