lördag 12 januari 2013

Grönsakssoppa och Lax


 Hej!
Nu är det snart lördag kväll och jag sitter faktiskt och är lite små mätt efter den goda soppan!
Måste bara berätta hur det gått under denna veckan med mest Lchf soppor, lite annan ändrad kost
men framförallt Lymfrengöringsdryck en att tacka för att jag lyckats minska suget på söta saker, inte småätit varken på dagen eller kvällen på några dagar, röksuget har konstigt nog minskat och jag hoppas jag lyckas sluta med dom med :-)

Hoppa över till receptet om du är lite känslig
Gått ner ca 2kg :-) Tjihoo
Kan ni tänka er då att jag alltid haft problem med svullna vader som sett ut som uppblåsta ballonger i så många år, Varit till läkare men aldrig fått nån hjälp fast dom hållt med dom varit svullna.
har börjat känt som en ballong som luften går ur och jag känner mig mer lättare i kroppen och mer piggare, orkar mer!
Har till och med lyckats få ut gallgrus och nån sten!
I många veckor har jag haft ont lite här och där som är som bortblåst,
Har misstänkt jag haft/har gallgrus/sten,magsår för jag haft så ont däromkring som nu också är som bortblåst
Har haft problem med kisseriet och fått suttit evighet för att det bara ska komma några droppar framförallt kvällstid.
Och nummer 2 går helt klart så mycket smidigare.
Illamåendet och sura uppstötningar har jag inte heller haft på snart 1vecka


Men nu till receptet

Gör så här
Skär 1 morot i tunna skivor
dela 1/2-1lök

Lägg
Morötterna
1vitlök
1-2 Lagerblad (beroende på storlek)
Löken
i en gryta och täck med vatten
Lägg ev i 1/2-1 buljongtärning (gärna ekologisk)
lite svartpeppar/eller korn
Laxen (fler om du vill göra till rester eller fler personer
Låt det koka upp och sänk plattan till 4 (min går upp till 9) (vanlig platta kan du ta på 4med)
Låt det koka i  ca15min
Lägg i lite broccoli (använde fryst)
Och bladspenat (använde fryst)
Koka i ca 5min till
Lyft ur Laxen
Ta ut lagerbladet
Lägg i ca 1/2burk kokosmjölk i soppan och mixa med stavmixer  till önskad konsistens
(går att byta till grädde/creme freich)
(gott om det finns nån bit av nåt)

Häll upp soppan och lägg på laxen
Jag tog 1 portion och det finns mycket kvar
Rester går ju spara till frukost/ eller ta som litet mellanmål i en mugg om du gör den helt slät
Går ju ta ett ägg om man ingen mer Lax har



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar