fredag 18 januari 2013

Blåbärssmothie (äggmjölk)

Innegrejen bland många som kör Lchf är ju magic bullet coffe (Mbc)
Men eftersom jag slutat röka så har jag heller inte druckit kaffe denna vecka för att inte fresta mig med dåliga vanor, kaffe+ cigg har ju annars varit en dålig vana som numer är borta, hoppas jag.
Fast kaffe blir det ju ev bara jag får rätsida på min mage som krånglat

Va lite skeptisk om jag skulle våga mig på en sån här äggmjölksblandning igen för sist jag smakade det smakade det inte gott allt ,
Men tänkte det kanske berodde på mig att jag gjorde fel i ihopblandningen, smaksättningen, eller fördelning av ingredienser (för mycket för lite av nåt)
Så bestämde mig för att ge detta en andra chans och sjukt mycket godare blev det denna gång och ångrar inte jag gjorde en sån,
Perfekt en morgon när man är lite stressad och vill fixa frulle snabbt, eller fram mot eftermiddan om man är lite hungrig.


Gör så här 1portion
Koka upp 2 dl vatten
Häll vattnet i nåt lämpligt du får ner en stavmixer i
Häll i 1ägg
och ca 25g smör (jag hade bregott) vanliga smöret va slut
Lägg i 1/2dl blåbär
ev lite vaniljpulver vid strikt annars vniljsocker
Mixa direkt med stavmixer så den blir skummigoch häll upp i glas och drick

(går ju öka på ägg och smör om man vlll)
Ex på andra smaksättningar
Kaffe
Kanel
kakao
vaniljpulver/socker
grädde
lakrispulver
kokosolja
hallon

Står still just nu kommer inte på nåt mer men ni får testa er fram :-)

Ha ni druckit detta förut? Har ni nån favoritsmak?




4 kommentarer:

  1. http://www.annahallen.se/magic-bullet-coffee-eeeiiiiaaaaaahhheee

    Låter som att MBC inte är en så bra idé, iaf inte LCHF....
    //Tottis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå såklart Mbc är ett bra alternativ :-) Men för mig nu så kör jag på denna istället- utan kaffe :-)
      Fast o andra sidan föredrar jag äta kokosen på sked lite då och då under dagen än i kaffet!
      Vill ha mitt kaffe annars med en skvätt grädde och helst lite sötningsmedel.

      Radera
    2. Varför är det så klart? Det jag läst hittills verkar inte speciellt positivt..?
      När du tycker det är bra trots allt dåligt jag läst om det så skulle jag vilja veta varför. :)

      Radera
    3. Dom flesta som jag hört som dricker kaffe och äter Lchf dricker detta! Och för dom verkar det funka super och dom tycker det är gott och funkar toppen för dom. att ta sig en Mbc för att stilla hungern, eller till morgon kaffet,ibland istället för frukosten el dryck för frukosten!
      Jag har inte sett/hört nåt negativt om det iallafall. Dom som jag sett skrivit negativt om det är ju dom som inte tyckt om kokosen i kaffet, och föredrar kaffet med en skvätt grädde (jag är en av dom)
      Kokosoljan föredrar jag gå och ta mig en tsk lite då och då under dagen.
      Men alla tycker ju olika såklart :-)
      Sen kan ju kokoolja bli kraftigt för magen för en del personer som inte är van att äta det på nåt sätt, men för mig som ätit det ett tag funkar det klockrent för att göra nr 2 :-)

      Radera