fredag 1 februari 2013

Tomat, morot och paprikasoppa med färska örter (Lchf-Mejerifritt-Detox)

 Detox dag 4
Fredagkväll och ska snart fixa mig kvällsmat och lite the med citron och honung så jag inte nallar på killarnas godis och ostringar.
Vill ju inte sabba detoxen bara för det är fredagkväll och suget försöker nästla sig in!
Men ska nog gå bra för än så länge känner jag inte att jag vill nalla och jag ska banne mig inte göra det heller.
Kände doften av godispåsen förut och blev nästan illamående av sockerdoften som stack till i näsan :-)

Men men tidigare idag så gjorde jag denna goda soppa som jag blev så förtjust i- Så himla god, mums
Så himla roligt när man mixar ihop och det bara blir wow vad god så man bara njuternär man äter :-)

Vill man så skulle det passa bra med ex stekta kycklingbitar i, eller bacon eller lite räkor
Passar ju även bra som en förrät om man serverar i mindre glas.

Gurkmeja är super för kroppen särskilt vid detox men även för nästan alla  Gurkmeja
Sägs ju att hetta som chili och cayenne bränner fett

Du behöver
1/2-1 paprika
1 scharlottenlök
2-3 större tomater
1 morot
1-2 vitlöksklyftor
Vatten
Grönsaksbuljong (helst ekologisk)

Basilika (färsk /ca 1 näve)
Persilja (färsk/ ca 1 näve)
Ca 1tsk hackad chili (jag använde från fryst paket)
Ca 1-2tsk gurkmeja
(krydda efter behag)
Paprikapulver
gnutta cayennepeppar
Chilipeppar

ca 2-3 msk Olivolja
Ca 1/2dl  rapsolja

Gör så här
Skala och skär bort kanter som inte ska vara med
Dela  mindre bitar
Moroten i skivor så den blir klar snabbare
Lägg allt i en gryta förutom basilikan och persiljan
Täck precis med vatten och krydda och koka upp, sänk plattan och låt det puttra ca 10-15min tills du kan sticka med en gaffel igenom
Häll allt i en mixer och lägg i basilikan och persiljan
Mixa med en mixer e stund tills allt är väl blandat
Har du ingen mixer så mixa med stavmixer till önskad kosistens

Går servera med en klick creme freich om man kör med mejeriprodukter och vill ha mer fett








2 kommentarer:

  1. Mmm...så gott! :) Blir nästan som gaspacho! :)
    Gurkmeja brukar jag "smyga in" i många rätter! :)
    Ha en fin lördag!
    kram
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. gaspacho har jag faktiskt aldrig hört talas om :-) Är det nån rysk rätt?

      Radera