söndag 3 februari 2013

Grön het och nyttig soppa/drink (Mejerifri-detox)

Detox dag 5
Hej! Nu är kl efter 00:00 och jag är superrött, men fixar in en av dagens recept, får lägga in det adra jag har imorgon 
Har en liten kille här hemma med snorig näsa och hög feber.
Så synd om barnen när dom är sjuka, konstigt nog som förut när han hade 39.9 så är han faktiskt rätt pigg ändå och jag trodde tempen bara låg runt 38.
Men vill inte äta och inte sova och fullt ös ändå.
Lite feber knäcker inte hann i första taget fast han är gnällig :-)
Efter alvedonen jag gav han tidigare innan han skulle sova för att han skulle sova lättare utan hög feber och ont i kroppen så fick han nån energikick när febern sänktes så han vägrade sova och va som en virvelvind som jag inte fick i säng förns 22.30
Känns som all must gått åt idag till han idag som velat varit som en känguru på mig hela dagen, fast mysigt är det att få passa på och kramas och pussas när han är sjuk (annars har han inte tid för sånt)
Han iallafall med en promenad idag medans han och sambon låg och vilade.

Imorse skulle jag göra en grön och nyttig drink som fick lite fart på kroppen, tänkte först göra en vanlig kall, men va så himla sugen på en värmande soppa så det fick det bli till frukost :-)
Gott va det och lite hettande.
Hetta förbränner ju fett och får i gång matsmältningen.
Så skönt i kroppen när man riktigt känner hur hettan från kryddorna pulserar ut i kroppen och får den att arbeta och man riktigt känner hur dåligheter skjutsas ut i kroppen och försvinner el vad man nu säger!

Läs lite om savoykålen Här

Läs om Basilika, vitlök Persilja och Gurkmejan Här
Läs även om Gurkmejan Här


Här kan du läsa om Spenat Vitlök Purjolök, Morot bland annat hur dom är bra för kroppen

Här kan du läsa om bra kryddor för kroppen
Här  kan du läsa om cayennepeppar
Säsongsmix med blandat grön sallad hittade jag ingen bra info om men kolla baksidan på förpackningen så ser du vad påsen innhåller

Som du kanske förstått så är ovannämnda ingredienser basen för denna gröna detox-soppa
Du som kör Lchf och vill äta denna soppa så använder jag olivolja som fett och det kan du reglera själv hur mycket du vill ha eller klicka på en klick creme freich

Gör så här
Skär 2 Savoykålsblad till mindre bitar
1näve av Basilika,Persilja, sallads säsongsmix (påse), 
ca 1näve av bladspenat (fryst/färsk)
1 morot
1-2vitlöksklyftor
1 bit purjolök

(vill du inte koka upp innan och dricka varm så kört allt i mixer med ca 1-2dl vatten utan buljong och      drick kall )

Lägg allt i en gryta och täck knappt med vatten och lägg i 1/2-1 buljong beroende på vad mycket grönsaker du har i
Koka upp och ta av direkt buljongen smält ev 1-2min extra
Häll i ca 1tsk gurkmeja
Krydda med chilipeppar, cayenne och paprika efter behag
Mixa allt i en mixer tillsammans med ca 1/2 rapsolja och 2msk olivolja
Ät/drick och njut och förbered dig på att svettas ut lite dåligheter ur kroppen och få lite syre i kroppen

Ringla på lite olivolja vid servering


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar